Kreta 2004

Cypern 2009
Turkiet 2010
Turkiet 2011

Fredagen den 10 september 2004 så skulle jag, Daniel, Amanda, Johanna, mina föräldrar Torbjörn och Gunilla, samt min storebror Pär åka till Kreta. Denna resa bokade vi i maj och har sett fram emot sedan dess. Vårt hotell är ett lägenhetshotell som heter Bio och ligger i staden Rethymnon. Vi åkte med Apollo. Amanda var då 2,5 år och Johanna var 9 månader.

Amanda som står och dricker MER i inchecknings-kön på Arlanda.

Barnen åt middag på flygplatsen och vi andra tog en smörgås och något att dricka.

En nyäten Johanna.

Planet var beräknat att lyfta från Arlanda klockan 18.10. När klockan blev 18.10 så hade vi fortfarande inte fått gå ombord. Vi fick då information om att dörren till planet blivit skadad då de landade och skulle "lägga till" vid gaten. Så nu var flygplanet tvunget att åka i väg på röntgen för att se hur skadat det var. Klockan 21.30 ! skulle vi få ny information.... Vi fick 100 kr per person till mat och dryck.

Johanna somnade i min famn runt kl 19.30, ungefär när hon brukar somna. Sedan så fick hon byta famn under kvällens lopp. Hon sov i pappas famn, mormors famn och i morfars famn.

Johanna sover i mormors famn.

Klockan 21.30 fick vi besked om att planet inte gick att laga i kväll och att ett nytt plan måste flygas upp från Göteborg. Ny beräknad avgångstid var 02.30 !!!!! Vi fick ytterligare 100 kr per person i ersättning + att de familjer som hade barn under 12 år fick möjlighet att åka till ett hotell i ett par timmar. Vi tänkte först "ååh va skönt att få sova ett par timmar", men då var klockan ca 22.00 och vi skulle vara tillbaka på Arlanda igen 01.30, så det skulle ju inte bli så många timmar, med tanke på transport till och från hotellet. Vi beslöt att stanna kvar allihopa på Arlanda.

För att fördriva lite tid så gick vi runt och kollade i affärerna. Vi hittade ett par jättecoola solglasögon till Amanda:

Amanda i sina nya solglasögon.

Amanda somnade till slut på en soffa i vänthallen och sov helt utslagen ett par timmar. Hon hade varit igång sedan ca 6.30 på morgonen + att hon sov en kortis i bilen på väg till Arlanda.

Klockan 02.55 kom vi i väg från Arlanda, äntligen !!!! Flygningen beräknades ta 3 timmar och 20 minuter. Flygningen gick jättebra. Johanna sov nästan hela vägen och Amanda somnade efter ett tag hon också. När vi kom fram var klockan ca 7.30 lokal tid (+1 timme jämfört med hemma).

Det gick ganska fort att få alla resväskor och våra 2 barnvagnar. Transfern till hotellet tog ca 1,5 timme. Det var ganska kurviga väger och chauffören körde ganska fort, som alla verkar göra där nere.....

Hotellet låg ca 150 m från havet och ca 750 m in till själva Gamla stan. Det är strandpromenad ända in till centrum. Jättemysigt !

Här bodde vi !!!

Det här är lägenheten där vi bodde. Detta är en del av vardagsrummet + det lilla pentryt.

Det här är andra delen av vardagsrummet och utgång till balkongen.

Det här är vårt sovrum. Johanna låg i "spjälsängen" och Amanda låg mellan mig och Daniel i dubbelsängen.

Första dagen så tog vi det mest lugnt. Var och handlade lite, packade upp och så.  Jag, Daniel, Amanda, Johanna och mormor gick en sväng längs med strandpromenaden och ut på piren.

Stranden och alla vågor. Det var röd flagg = badförbud, de första dagarna.

Utsikt från piren, upp mot Fortezzan i Gamla stan.

Vi var även en sväng ner till poolen första dagen, för att svalka av oss i värmen.

Amanda äter lite melon till mellis nere vid poolen.

Pär i bakgrunden + Daniel och Johanna nere vid poolen.

Johanna på solstolen.

På kvällen gjorde vi oss i ordning för en promenad in till Gamla stan för att strosa och äta på något mysigt ställe.

Amanda ombytt och iförd sina nya solglasögon och redo inför första kvällen på Kreta.

Daniel och tjejerna när vi kommit in i Gamla stan.

Familjen samlad, utan Daniel som tar kort, på Taverna Castello. Vi åt Souvlaki och pommes frites till middag. Amanda åt Spaghetti Bolognese.

Amanda var så hungrig så hon fick knapra på lite bröd tills maten kom. Det blev en sen middag !

Jag ser helt drömmande ut. Den grekiska salladen såg jättesmarrig ut !!!

Dagarna tillbringade vi mest slappande (så gott det går med 2 små barn *ler*) vid poolen.

Den stora poolen. En liten del av barnpoolen syns längst till vänster.

Johanna och pappa vid poolen, under ett parasoll.

Mormor och Amanda vid poolen.

Morfar Tobe och morbror Pär, också vid poolen.

Detta vindruvsträd växte utanför vårt hotell.

Nästan varje dag så åt vi Grekisk sallad till lunch. Vi hittade ett ställe nära hotellet där de serverade fiskpinnar på barnmenyn. Det åt Amanda till lunch en dag när vi andra åt sallad.

Amanda mumsar på fiskpinnar.

Amanda låter Johanna få smaka lite melon, vilket hon tyckte var jättegott !!!

Hela (utom jag) familjen samlad på restaurant "Dionyssos". Jättegod mat och bra service. Vi var 3 st som åt kyckling, pommes frites och champinjonsås. Pär åt kött med bearnaisesås och Daniel åt Schnitzel Gordon Bleu.

Amanda fick glass, då hon ätit middag hemma på hotellet innan vi gick ut.

Johanna var nöjd när hon fick sitta i en barnstol.

Amanda busar med morfar.

Direkt när vi bokat vår resa så började Daniel, Gunilla och Pär prata om att de skulle gå Samaria-ravinen. En ravin som är 16,7 km lång. Den utflykten var på tisdagen och de gjorde som de pratat om, deltog på den. Bussen hämtade upp dem kl 07.00. Sedan var det bussresa i ca 2 timmar innan det var dags för frukost. Sedan började vandringen.....

Så här såg det ut vid starten av vandringen.

De första 4 km var de jobbigaste.

Vacker utsikt !

En kri-kri get, d v s en kretensisk bergsget.

Ännu mera vackra vyer från ravinen.

Det här är det smalaste partiet i hela ravinen, den s k Järnporten. Den är ca 3,5 meter bred med 300 m högt stup rakt uppför.

Efter vandringen så blev det bad på denna steniga lavastrand.

På båten på väg hem från utflykten.

Poolområdet på hotellet var helt ok. Det fanns en barnpool också, men Amanda ville hellre bada i stora poolen.

Det här är poolen "by night".

Precis vid vårt hotell fanns denna höga skorsten/torn.

I början på veckan så snubblade Amanda lite på stegen ner i poolen, så hon fick lite vatten på bakhuvudet. Efter det så var hon lite mer reserverad till att bada. Johanna däremot, badade mer än gärna.

Johanna badar i sin "flytgrej". Härligt att svalka av sig lite !!!

Jag och Johanna badar.

En del av hotellet + en del av den stora poolen. Våra balkonger är markerade, rum 210 och 211.

Pappa Daniel på restaurant Cava D'oro i hamnen.

Johanna busar i vagnen.

Utsikt över den venetianska hamnen. Här åt vi middag 1 kväll.

Solen håller på att gå ner.

Jag och Amanda. Amanda blev så törstig efter att hon ätit på morfars lammkotletter.

Johanna provar pappas nyinskaffade keps. Lite stor kanske ?!?

Den sista "hela" kvällen, dvs torsdagkväll (vi åkte hem på fredagen) så åt vi smarrig glass på hotellet när vi kom tillbaka från middagen. Amanda var helt lyrisk och sa "Mamma inte ha mera". Hon tyckte att hon kunde få min glass i stället. *ler*

Amanda åt på min och på mormors glass.

Det var sådana fina pinnar i glassen. De åkte ner i resväskan och följde med hem till Sverige.

Självklart så måste ju lillsyrran få smaka lite glass också. Det är ju faktiskt semester.....

Apelsinträd i en liten park i gamla stan.

Mormor, morfar, Pär och Amanda i en park i Gamla stan. Vi gjorde en "välling-paus" för Johanna.

Vi hade bokat vårt hotellrum fram till kl 19.00 på avresedagen, istället för kl 12 då man egentligen ska checka ut. Det var guld värt. Då kunde vi packa i ordning och duscha och så utan att behöva stressa.

Sista dagen så hade jag och Daniel bestämt oss för att åka paragliding för två. Det gjorde vi. Det var superhäftigt. Vilken utsikt det var där uppefrån. Vi betalade 35 Euro för två.

Här sitter jag och Daniel och väntar på att få åka paragliding. Vi var där precis när de öppnade så de var inte riktigt redo ännu. Jag blev mer och mer nervös desto längre vi fick vänta.............

Här får vi på oss flytvästar och själva selen som vi ska hänga i.

När vi landat så blev vi upphämtade i den båt som drog oss i "fallskärmen".

Vi fick simma in till land. Det var jätteskönt i vattnet. (Varmare än i poolen !)

Ojojoj va häftigt det var !!! Det sög en del i magen när vi skulle landa, det var det läskigaste.

Sista middagen. Johanna tyckte att pappas öl såg intressant ut!!!

I väntan på att transferbussen skulle komma och hämta oss kl 20.45 så lekte vi lite i hotellets lekpark. Det tyckte Amanda var jättekul. Jag fick locka henne bort därifrån med löftet om att få en glass !

Start | Fuerteventura 2003 | Mallorca 2003 | Kreta 2004 | Cypern 2005 | Cypern 2006 | Cypern 2007 | Mallorca 2008 | London 2009 | Cypern 2009 | Turkiet 2010 | Turkiet 2011